Ik hoop dat u zonder vallen de winter bent doorgekomen.
Het is meegevallen met de gladheid

Maar toch belandt iedere zes minuten een 65-plusser als gevolg van een val op een Spoedeisende hulp in Nederland.
Een val kan een grote impact hebben op de kwaliteit van uw leven. Bijvoorbeeld als u een heup breekt of hersenletsel oploopt.
Gelukkig kunt u zelf veel doen om de kans op een val te verkleinen.

  • Blijf bewegen.
    Door te bewegen blijft u soepel,
    houd u uw spierkracht op peil en blijft uw reactiesnelheid in tact.
    Door te bewegen en oefeningen te doen die uw balans en spierkracht verbeteren, neemt de kans op vallen af.
  • Veiligheid in huis.
    De meeste valpartijen vinden in het eigen huis plaats.

    Kleine aanpassingen kunnen dit voorkomen.
    Denk bijvoorbeeld aan:
    goede verlichting, het weghalen van losse kleedjes, antislipmatten en stevige leuningen bij de trap.
  • Geneesmiddelen.
    Voelt u zich snel duizelig of voelt het alsof u slappe spieren heeft?
    Overleg eens met de huisarts over uw medicatiegebruik. Bij het ouder worden kan het zijn dat medicatie moet worden aangepast.
  • Check uw ogen.
    De kans op vallen is groter bij matig of slecht zicht.

    Simpelweg omdat u dan niet ziet als iets in de weg staat. Laat uw ogen daarom ieder jaar controleren door een opticien.
  • Draag stevige schoenen.
    Draag schoenen met een goede pasvorm en een zool die niet glas is.
    Loop op een gladde vloer niet op sokken, maar trek pantoffels aan die goed aan de voet sluiten of loop op blote voeten.
  • Vitamine D.
    Vitamine D draagt bij aan een goede botkwaliteit en heeft een gunstig effect op uw spierkracht en balans.

    Dat helpt om een val te voorkomen. Uw lichaam maakt vitamine D aan bij zonlicht. Ook in voeding als vette vis, vlees en eieren zit vitamine D. Met het stijgen der jaren wordt aangeraden om vitamine D in te nemen via een supplement. Bespreek dit met uw huisarts.
  • Voorkom duizeligheid bij opstaan.
    Voelt u zich duizelig bij het opstaan?

    Dat komt omdat uw bloeddruk zich dan niet snel genoeg aanpast aan de verandering van uw houding. Daardoor krijgen uw hersenen even wat minder zuurstof.  Voorkom duizeligheid door langzaam op te staan. Span al uw spieren aan, met name de beenspieren. Wacht tot de duizeling verdwenen is en ga dan pas lopen. Sta langzaam op, span al uw  spieren aan met name de beenspieren.
  • Accepteer hulp.
    Als u merkt dat uw balans minder goed is of wordt, accepteer dan hulp van anderen.
    Bijvoorbeeld voor het zemen van de ramen.

Ik wens u veel veilige jaren!
(Info van de website Goed Bezig met Gezondheid)

oranjebalk2Voor partners in de zorg klik hier

Voor meer nieuws uit de zorg,
bekijk de rubriek De Zorg & U op de homepagina
of klik hier
oranjebalk2
Voor belangrijke telefoonnummers klik hieroranjebalk2

There are no comments yet.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked (*).

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>